Villkor

Beställningsinformation
När din beställning blivit genomförd skickas en orderbekräftelse till den mailadress som uppgetts i kassan. I e-postmeddelandet finns information kring beställningen såsom fakturaadress, leveransadress, produkter, priser och fraktkostnad. Om något är fel i beställningen, ber vi dig kontakta oss omedelbart via e-post eller via vår chatt på hemsidan.

Du måste vara 18 år eller har målsmans godkännande för att beställa från MELIMELI.

Betalning
MELIMELI använder sig av betallösningen Svea Ekonomi, vid betalning på hemsidan och genom faktura. Genom att lämna dina uppgifter i kassan godkänner du Sveas allmänna villkor.  Vid kortbetalning med VISA/Mastercard debiteras summan direkt vid köp i samband med beställning. American Express godkänns inte som kort. Faktura skickas ut via mail dagen efter beställning kommit in till vårt lager.

Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. För mer information om exempelvis förseningsavgifter och räntor se Sveas betalningsvillkor.

Cookies
Enligt lag ska besökare på en webbplats få information om att cookies används. På MELIMELIs hemsida använder vi oss av cookies, både egna och från tredje part. Detta för att ge användarna tillgång till funktioner som ökar upplevelsen för dig som användare och som hjälper till att göra webbplatsen bättre. En cookie är en textfil som sparas på datorn för att underlätta surfing och göra det möjligt att använda olika funktioner – exempelvis vad för produkter som finns i varukorgen. Mer information går att få på Post- och telestyrelsens hemsida.

Ej uthämtade paket
Hämtas varor ej ut debiteras kunden för leverans-, retur- samt lagerkostnad. För närvarande är denna kostnad 2250 SEK. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av köp. Enligt svensk lag ska MELIMELI alltid meddelas vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av beställning.

Force Majeure
Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets kontroll såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut och förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Hantering av personuppgifter
Personuppgifter är viktigt för att vi ska kunna leverera möbler och inredning av hög kvalité med bra service samt erbjuda tjänster och erbjudanden till våra kunder.

De personuppgifter som lämnas till MELIMELIs hemsida behandlas med största respekt. De används bara för avsedda ändamål. Kundernas önskemål gällande hantering av uppgifter respekteras så långt det är möjligt och gällande lag tillåter. Vi säljer aldrig vidare personuppgifter och delar endast med dem till de partners vi anlitar för att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund. Partners kan exempelvis vara de betalleverantörer och budfirmor som används för att kunna erbjuda bästa möjliga service. Betalning sker genom etablerade betallösningar från kända företag som har stort fokus på säkerhet. Vi arbetar med att ständigt förbättra våra processer och system så att hanteringen av personuppgifter fortsätter vara trygg och säker.

När ett köp genomförs hos MELIMELI godkänner kunden att vi hanterar personuppgifter. På så sätt kan vi fullgöra våra åtaganden mot dig som kund. Du kan alltid kontakta vår kundservice för att få reda på vilka personuppgifter vi hanterar, få dem rättade eller borttagna.

Kommunikation
De kunduppgifter som lämnats till MELIMELI används för att skicka relevant information såsom kontakt, underhåll av produkter, heminredning, inredningstips och erbjudanden via mail.

En kund har alltid rätt att dra tillbaka sitt samtycke till att vi skickar nyhetsbrev. Kommunikation som är kopplat till köp såsom leveransaviseringar, fakturor och liknande information kan inte avböjas. Om kommunikation önskas avbrytas går det att avregistrera sig från nyhetsbrev i slutet av alla e-postmeddelanden. Det går också bra att kontakta vår kundservice.

Kontakt
Melimeli AB
Slussplan 5
111 30 Stockholm
Org.Nummer: 559021-7278

E-postadress:
info@melimelihome.se
www.melimelihome.se

Leveranstider
Möbler som finns på lager levereras inom cirka 7-10 dagar från det att vi bokat ut din order i Sverige, i övriga Skandinavien tar det cirka 14 dagar. Möbler som görs på beställning levereras till vårt lager inom 6-8 veckor. Om det skett förseningar i din leverans (utan att vi meddelat dig) ber vi dig kontakta oss direkt via mail eller via vår chatt på hemsidan.

Personuppgiftslagen (PUL)
Vi sparar inte kunduppgifter till annat än fullföljande av beställning. Vi följer personuppgiftslagen (PUL). Du kan alltid begära rättelse, utdrag och att vi tar bort dina uppgifter från om så önskas.

Priser
Priserna i butiken anges i svenska kronor (SEK) och alla priser är inklusive 25 % moms.
Vi reserverar oss för prisändringar till följd av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser baserat på oriktig information. Vi förbehåller oss rätten att justera priset.

Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbsida samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.

Reklamation
I enlighet med konsumentköplagen, har kunden tre års reklamationsrätt från och med att varan mottagits. Meddela snarast en reklamation till vår mailadress info@melimelihome.se eller fyll i vårt reklamationsformulär. Vi accepterar Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Säker anslutning
På MELIMELIs hemsida används så kallade ”säkra sidor” där information skickas via krypterad överföring. Certifikaten till hemsidan utfärdas av godkända leverantörer såsom GlobalSign och DigiCert. Leverantörerna garanterar att det är webbplatsen som tillhör E.Svenssons i Lammhult kunden kommunicerar med och att all information som överförs är krypterad. På de flesta webbläsare finns det symboler bredvid adressfältet som visar om webbplatsen är säker eller osäker. Det går även att se om en hemsida är säker genom att kolla om webbadressen börjar med https://. Om den istället börjar med http:// är det en osäker webbplats.

Tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Ångerrätt
På lagervaror har kunden en lagstiftad ångerrätt på 14 dagar från det att varan mottagits. På beställningsvaror gäller ångerrätten 14 dagar från datumet då ordern lades. Kunden har själv ansvar att se om beställd produkt är lagervara eller beställningsvara. Vid eventuell ånger ska produkten vara i säljbart skick med oskadad förpackning. Med stöd i svensk lag kan köp vars plombering/emballage brutits inte returneras, med undantag för MELIMELIs mattor. Vid brutet emballage på mattor är det kundens ansvar att se till att produkten är packad så att den klarar returfrakten oskadd.

Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas hela produktsumman, kostnaden för frakt återbetalas ej.

Retur på grund av storlek
Det är kundens ansvar att ta reda på att beställd produkt kan komma in genom dörröppningar och eventuella trappor innan leverans. MELIMELI frånsäger sig ansvaret att ta emot returer på grund av detta. Företaget ansvarar heller inte för direkt eller indirekt skada eller förlust som kan uppstå för kund.